Foto i medlemstidning 2/13 [Löst]

Hem Forum Bildarkivet Bilder/Foto Foto i medlemstidning 2/13 [Löst]

• För att kunna posta i forum måste man vara inloggad. För att kunna logga in måste man vara medlem på hemsidan.

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av BengtE BengtE 5 år, 3 månader sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    admin
    Forumledare

På näst sista sidan finns bild nr 35 395 från ett kuvertarbete.
    Jag har själv bilden.
    Min far, Axel R. Svenson, född 1899 i Markaryd, står längst upp till höger på bilden.
    Han var då arbetsledare i Södra Åsbo vägstyrelse och kulvertarbetet kan vara från rätningen av nuvarande Östra Storgatan mellan Klippan och Kvidinge. Jag har även några ytterligare bilder från rätningen av vägen.

BengtE
    BengtE
    Deltagare

Hej Kenne,
    Tack för värdefull information.
    Som medlem i Föreningen kan du logga in på Blomgrens Bilder och skicka förslag till ändring eller komplettering av bildtexterna direkt från Blomgren programmet.
    Vi har fått in en del information om bilden:
    “Kulvertarbete genom väg- eller järnvägsbank. Mannen som stå till höger är vägmästare Viking Ljungstrand f. 1899-09-08 i Riseberga, d. 1970-03-10, Björnekulla.”
    Jag har kompletterat med den information som du nu bidragit med.

Min egen gissning är att kulverten går genom järnvägsbanken, Klippan-Ängelholm. Söder om Storgatan fanns en del dammar och ganska vattensjuka områden. Dessa är idag bort dränerade. Det kan stämma mycket bra med att de som jobbade med ombyggnaden av Storgatan även utförde dräneringen och anlade kulvert under järnvägen för att leda vattnet vidare till Rönne å.

Har du någon uppfattning om när bilden kan vara tagen?

Mvh, Bengt

admin
    Forumledare

Hej, Bengt!

Bilden är troligtvis tagen 1929 eller 1930.
    På mina egna bilder från rätningen av vägen, så är bilderna märkta med 1929 plus att datum och år verifieras av fars dagbok.
    Jag gissar att de lade ut vägfyllningen först, för att sedan gå igenom järnvägsbanken. Detta tog säkert lång tid eftersom man då endast hade handkraft, lastbilar, vägskrapor och kranar att tillgå. Plus att man lät vägbanken “sätta sig”.
    Vänliga hälsningar
    Kent Meissner

BengtE
    BengtE
    Deltagare

Hej Kent,
    Tack för informationen. Jag kommer att uppdatera bildtexten i Blomgren databasen.
    Mvh,
    Bengt

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Medlemmar aktiva nu: 0
Inga användare förnärvarande aktiva
Medlemmar aktiva de senaste 24 timmarna: 2
vivan, Fredric
Keymaster | Moderator | Participant | Spectator | Blocked
Mer forumstatestik
Threads: 23, Posts: 48, Medlemmar: 588
Välkommen till vår nyaste medlem, Wiass
Flest användare online var 3 den 17 January, 2018 21:27